Kdysi mi jeden blízký člověk řekl: „Důvěra přichází po kapkách, ale odchází po litrech.“ V té době jsem to nechápal tak do hloubky jako dnes. Postupem let mi ale došlo, že důvěryhodnost není žádná samozřejmost. Je to něco, co si člověk buduje každým rozhodnutím, každou reakcí.
Proč bych měl zvyšovat a maximalizovat svou důvěryhodnost?
Dobrá otázka. Je tady hned několik věcí, proč:
Lidé vám budou více naslouchat – budou více pozorní vůči tomu, co říkáte. Budou brát vážně to, co říkáte.
Prohloubíte vaše vztahy.
Získáte více příležitostí – přitáhnete k sobě více klientů (protože je nepodvedete), kolegů (protože ví, že jste týmový hráč), přátel (protože se na vás dá spolehnout).
Budete mít přirozenou autoritu – umožní vám to vést lidi bez nátlaku.
Důvěra vs důvěryhodnost
Důvěryhodnost je předpoklad. Důvěra je rozhodnutí.
Důvěryhodnost říká: „Můžeš mi věřit.“
Důvěra říká: „Věřím ti.“
Pointa je, že to, jestli vám někdo bude věřit (dá vám důvěru) neovlivníte. Co ale můžete udělat a co máte komplet v rukou – maximalizovat svou důvěryhodnost.
Vzorec důvěryhodnosti
Neexistuje jeden univerzálně uznávaný „vzorec důvěryhodnosti“, ale v oblasti psychologie, marketingu, leadershipu či komunikace se důvěryhodnost často rozkládá do několika klíčových složek. Jeden z nejčastěji citovaných neformálních „vzorců“ pochází od Charlese Greena, autora knihy The Trusted Advisor:

Kde:
- Kredibilita (credibility) – odborné znalosti, kompetence, zkušenosti, to co říkáte
- Spolehlivost (reliability) – děláte to, co říkáte = činy odpovídají slovům
- Blízkost (intimacy) – míra bezpečí a otevřenosti, kterou s vámi druhý cítí
- Sebezaměřenost (self-orientation) – míra, do jaké působíte, že vám jde o sebe, ne o druhého.
No a z podstaty vzorce je vidět, že čím nižší je sebezaměřenost (např. egoismus, prosazování sebe), tím vyšší celková důvěryhodnost.
Jak vzorec použít?
Na škále 1 – 10 ohodnoťte sebe / lidi okolo sebe.
1. Zjistěte svůj současný stav
Tohle cvičení potřebuje, abyste odložili své EGO a podívali se sobě do očí. Zvědomili se poslední dny / týdny / měsíce a klíčové události. A v rámci nich si dosadili do jednotlivých složek vzorce ty správné hodnoty.
Děláte to pro sebe = netřeba si mazat med kolem huby. Děláte to pro sebe a svůj rozvoj a lepší vztahy.
2. Vypočítejte důvěryhodnost nejbližších lidí
Stejně jako jste vypočítali své score, udělejte pro své nejbližší (ty, kde něco „drhne“). To co zjistíte je nejen celkové score, ale proč jim nedůvěřujete.
A právě pojmenování dílčí složky důvěryhodnosti beru jako největší přidanou hodnotu a nahrávku pro vás.
3. Řekněte jim to aneb co s tím dál?
Když už víme proč je pro nás někdo nedůvěryhodný, nabízí se co s tím dál.
No a to nejjednodušší a nejpřímočařejší je typicky to, co by bylo fajn udělat – říct mu/jí to.
No a u sebe? U sebe udělejte to samé. Zamyslete se, jak podpoříte svou kredibilitu / spolehlivost / blízkost a zaměření na ostatní.
Napsat komentář